La mort d‘un familiar és una situació difícil de superar. A més de les emocions i el dolor que això comporta, també és un moment important per a l‘organització de l‘herència. Això comporta una sèrie de passos que cal seguir per a la gestió de l‘herència.
En primer lloc, els hereus han de determinar si existeix un testament o un document d‘herència. Aquest document pot ser elaborat per l‘intestat, és a dir, per un advocat, notari, etc. Si no existeix cap testament, s‘haurà de seguir els passos previstos per la llei per a determinar els hereus legítims.
En segon lloc, els hereus han de sol·licitar l‘inventari de béns i drets. Per a això, s‘ha de presentar una sol·licitud a l‘Oficina de Registre de Béns Immobles on es va inscriure el difunt.
En tercer lloc, s‘ha de sol·licitar l‘apertura de la successió. Aquesta sol·licitud s‘ha de fer davant el Jutjat de Primera Instància on es va inscriure el difunt.
En quart lloc, es requereix una avaluació de béns i drets. Aquesta avaluació s‘ha de fer per un perit, i es destina a calcular els béns i drets que componen l‘herència. En cinquè lloc, es requereix una liquidació de l‘herència. Aquesta liquidació s‘utilitza per determinar els béns i drets que els hereus hauran de repartir.
En sisè lloc, els hereus han de sol·licitar el pagament de la herència. Aquest pagament es pot fer a través de l‘Administració de l‘Estat, o a través d‘una entitat financera.
En setè lloc, els hereus hauran de presentar els documents necessaris per a la inscripció de la cessió dels béns i drets als seus nom. Aquesta inscripció s‘ha de fer davant l‘Oficina de Registre de Béns Immobles. És important destacar que els set passos anteriors són els bàsics per a gestionar l‘herència.
A més, hi ha altres tràmits complementaris que es requereixen en alguns casos específics, com ara el pagament de l‘impost de successions o el pagament de deutes. Si bé la gestió de l‘herència pot ser complexa, els passos anteriors són una bona guia per a iniciar el procés.
És recomanable buscar informació específica en qüestions legals i comptables, i demanar assessorament professional d’un Advocat per a la seva gestió.